vrijdag 8 april 2016

Bieten Koffie Chocolade Taart | DIY

Denkend vanuit Forma Fantasma ga ik deze maand voor gekke en niet voor de hand liggende foodcombi's, zoals biet, koffie en chocolade. Ik ga je ook nog een spannende manier laten zien hoe je je franse kaasjes eens anders kan serveren, maar deze week het recept voor een bieten koffie chocolade taart. Mijn dochter Lieve en ik zijn allebei blij; Chocoladetaart en toch met groenten! Dus daar mag ze heel veel van vindt ze zelf...

beeld StyleCookie

Het recept:

300 gr rode bieten (je kunt ze zelf in de oven poffen, maar eerlijk gezegd heb ik ze gewoon uit een pakje)
200 gr chocolade (160 gr donker en 40 melk)
200 gr boter
5 eieren
3 eetlepels espresso
180 gr suiker
140 gr bloem
3 eetlepels cacaopoeder
1 theelepel bakpoeder

Pureer de bieten met een staafmixer.

Smelt de chocolade met de koffie en de boter au bain marie. Dus in een kom boven een pannetje kokend water. En laat het daarna afkoelen.

Scheid de eieren en voeg het eigeel bij de chocolade. Klop de eiwitten stijf en klop er in delen de suiker doorheen.

Voeg de bietenpuree bij de chocolade en spatel er dan voorzichtig steeds met een paar lepels tegelijk het eiwit door.

Voeg de bloem, bakpoeder en cacao samen in een zeef. Zeef dit over je chocolademengsel en roer dit voorzichtig om totdat de mix een gelijkmatige massa is. Roer er niet te veel in want dan gaat de lucht uit je eiwitten en wordt je taart minder luchtig.

Doe het in een mooie bakvorm en zet het ongeveer 40-45minuten in een oven van 180gr.
beeld Stylecookie


Geen opmerkingen: