donderdag 4 februari 2016

M. Callahan Studio | STYLECOOKIE DESIGN

De met liefde ontworpen en met de hand gemaakte patchwork quilts, afkomstig van de ontwerp studio M. Callahan Studio uit het Amerikaanse Rhode Island is waar vandaag mijn blogpost over gaat.
Ik kwam het werk van ontwerpster Meg tegen op pinterest en haar quilts vielen mij meteen op. Prachtige modernistische dessins die uitgevoerd worden door middel van het traditionele handwerk-proces dat patchwork wordt genoemd.

De schoonheid van constructie is het uitgangspunt van alle werken van Meg waarbij ze zich laat inspireren door landschappen, souveniers en gratis Ferry vaartochten. Haar werk legt ze dan ook het liefst vast in een landschap op een statief. Bekijk daarvoor haar lookbooks. Erg mooi om is het om te zien hoe de verschillende dessins met de diverse Amerikaanse landschappen samengaat. 

De patchwork techniek is het aan elkaar stikken- dat vroeger handmatig gedaan werd- van kleine lapjes stof. 'Patch' betekent lapje stof. Quilten is het doorpitten van de stof, wat zowel met een patchwork als met een deken gedaan kan worden.
Amerika kent een ware patchwork en quilt traditie, die afstamt uit de 18e eeuw.

Het ontwerpen, verven van de stoffen en het maken van de patchwork wordt ter plekke in haar studio gedaan. Elk item is daardoor uniek. Ik zal mij deze maand verdiepen in het patchwork proces en heb een inspirerende DIY voor jullie in petto!


Geen opmerkingen: