donderdag 9 april 2015

Column Natascha Hoogstraten | STYLECOOKIE INSPIRED

--> Oud stagiaire Natascha Hoogstraten is momenteel bezig met haar afstudeer project aan de Willem de Koning, waarvoor zij StyleCookie heeft gevraagd haar extern te begeleiden. 
Wij hebben haar gevraagd niet alleen ons, maar ook onze volgers op de hoogte te houden van haar bevindingen, in de vorm van blog posts. 
Bij deze de eerste column van Natascha. 

Natascha: 

‘In mijn project ben ik opzoek naar de wisselwerking tussen een digitaal en een analoge manier van leven. 
We zijn steeds meer omringt door nieuwe technologieën, waarin we moeten uit kijken niet constant naar onze elektronische apparaten te staren. Ik zou graag een meer analoge manier van leven willen zien. Ik ben me er echter van bewust dat een offline bestaan niet meer mogelijk is vandaag de dag. Daarom ben ik opzoek naar de grens, een plek waar het naar mijn mening heel spannend kan worden. 
De kunst stroming Post-Internet inspireert mij hierbij enorm, kunstenaars die vooral bezig zijn met de manier waarop hun werk communiceert tussen verschillende media. Ondanks dat ik de groei van het internet heb meegemaakt, kan ook ik geen leven meer zonder dat voorstellen. Ik wil mensen zich ervan bewust maken dat ze zich hierin niet verliezen, en nog steeds rekening houden met hun ‘offline’ status buiten de lichtgevende schermen om. 

Vorige week ben in naar MOTI (Museum of the Image) geweest in Breda, waar de expositie ‘Born Digital’ volledig was ingericht met relevant werk voor mijn concept. Kunstenaars die spelen met de grensvervaging tussen analoog en digitaal, als ode voor het oude of juist het nieuwe. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een JPEG en een fysiek beeld vandaag de dag? Door foto’s van dieren uit context te plaatsen ontstaat er een vervreemding van het natuurlijke (Katja Novitskova). En wat als je een random beeld van Tumblr print op een duurzaam en luxe materiaal als zijde (Hendrickje Schimmel)? Het gaat om een verscheidenheid aan toegevoegde waarde, en zet je aan het denken hoe dit verder zal gaan. Waar we online blijven scrollen voor meer informatie digitale hulpmiddelen gebruiken om te proberen de wereld nog mooier te maken dan die eigenlijk in werkelijkheid al is (Jan Rob Leegte), of de digitale wereld om te vormen naar een analoge versie, door opnieuw pen, papier en handwerk te gebruiken (Koen Taselaars)..

Bron : MOTI – Museum of the Image, foto’s : Natascha Hoogstraten, http://www.leegte.org, http://katjanovi.net, http://hendrickjeschimmel.com, http://koentaselaar.nl



Geen opmerkingen: