Onorthodoxe materialen worden gebruikt als uitgangspunt voor mode-items, wat te zien is in de voor het modehuis iconische dekbed jas, dat is aangekocht door het Centraal Museum. Scherven vormen door middel van ijzerdraad een gilet en zo zijn er tig voorbeelden uit zijn vele collecties waarbij dit ontwerp principe het uitgangspunt is geweest voor het maken van een mode-stuk. Een ander voorbeeld van de keuze voor onorthodoxe materialen is het mannequin vest dat gebaseerd is op de opbouw van materialen en inhoud van een jute paspop.
scherven gilet,dekbed jas, bontpruik en mannequin vest |
Anonimiteit staat in zijn collecties voorop. Het is de stijl waar het modehuis zo bekend mee is geworden, de cijferreeksen die de collecties een 'naam' geven en de witte 'merk' labels die met 4 grote steken aan de binnenkant vastgezet worden, en daardoor tegelijkertijd het handschrift van de maker laat zien.
Ook staat het geven van een andere functie aan een product centraal.
Een samenwerking met een vormgevingsduo dat in 1997 ontstaan is en werkt vanuit Parijs en Berlijn zorgde voor de doorbraak van BLESS. De bontpruik werd een waar cult-item en is opgenomen in de collectie van het Boijmans Van Beuningen. BLESS staat voor een open ontwerp visie en heeft naast het geven van nieuwe functies en deconstructie ook interesse voor textiel en handwerktechnieken als breien, borduren, haken en punniken.
Hieronder volgen enkele voorbeelden van hun werk.
Linksboven is het iconische werkstuk 'The Hairbrush' te zien. Ook een eigen interpretatie van de gebreide sok en een met de hand gebreide trui. De DVD laat hun unieke presentatie-wijze zien. Eigen vrienden 'spelen' de hoofdrol op BLESS' catwalk..'
Zowel het modehuis Margiela als het ontwerpersduo BLESS laten ons een andere en eigen interpretatie van een mode collectie zien, waarbij zij ook bij de presentatie van mode een heel eigen visie laten zien. Echte Unique Pieces!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten